Marknadschef


Har du erfarenhet av brand building? Är du driven och passionerat intresserad av marknadsföring?
Elite Hotels står inför nya utmaningar och är inne i en spännande tranformationsfas
som innefattar både nyetablering, konceptutveckling samt en positionering mot privata resenärer.
Är du rätt person att vara med på Elite Hotels spännande resa?



Om rollen

Marknadschefen ansvarar för och driver varumärkespositionering, marknadskommunikation, marknadsstrategi och PR för hela koncernen. Marknadschefen arbetar nära ledningsgruppen och det övriga kommersiella teamet för att genomföra marknadsförings- och varumärkesstrategin. Marknadschefen har personalansvar för 8 personer; som är uppdelade på e-Commerce, sociala medier, marknad och lojalitet.

Positionen kräver ett strategiskt fokus samtidigt som man förväntas agera operativt och arbeta taktiskt med alla marknads och kommunikations aktiviteter. För att bli framgångsrik i rollen förväntas du vara kreativ, affärsmässig och ha ett mind set att allt är möjligt.

Elite Hotels är ett värderingsdrivet familjebolag med en stark historia som drivs på ett öppet och entreprenöriellt sätt. Du bör därför vara en person som värdesätter möjligheten att utveckla koncernens marknadsföring och varumärkespositionering på ett digitalt och modernt sätt.

Din främsta uppgift är att medverka till att Elite kan höja sina priser och sin beläggning!


Arbetsuppgifter

• Ansvar för övergripande kommunikation och positionering för varumärket Elite genom främst Elite.se
• Social Media
• Medlemsprogram
• Press
• Övrig kommunikation
• Bygga ”Buzz” och processer kring nyetableringar som genererar både positionering av varumärke och säljtryck.
• Etablera processer för att stärka kundupplevelsen på Elite:
• Attrahera potentiella kunder
• Inför besök
• Under besök
• Efter/mellan besök
• Ansvara för budgetar, marknadsföringsplaner och marknadsföringsaktiviteter samt varumärket Elite.
• Tillsammans med det kommersiella teamet ta fram kampanjer, genomföra samt analysera dessa. Detta inkluderar val av media och kanaler.
• Positionering av varumärket Elite.
• Personalansvar för teamen som arbetar med marknadsföring, SoMe, medlemsprogram mm.


Kompetens och erfarenhet

• > 5 års erfarenhet av en liknande roll.
• Flytande på svenska och engelska i skrift.
• Akademisk examen.
• Erfarenhet och kompetens inom varumärkesstrategiska frågor.
• Erfarenhet och kompetens av digital marknadsföring och varumärkesbyggande.
• Erfarenhet av ekonomiskt ansvar.
• Ledarerfarenhet.
• Affärsdriven med en förmåga att identifiera lönsamma förbättringsprojekt.


Personliga egenskaper

• Utmärkta interpersonella, kommunikations- och analytiska färdigheter.
• Organiserad med förmåga att arbeta snabbt och flexibelt.
• Strategisk och taktisk.
• En energifylld och social person med ett genuint intresse för andra människor.
• Driven, utåtriktad, prestigelös och ödmjuk.
• Duktig på att prioritera och att hantera många uppgifter samtidigt.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Stockholm.

Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta Agnetha Dahlström: agnetha@wesgroup.se eller 0709 73 73 70.















Om Elite Hotels

Elite Hotels erbjuder 40 klassiska hotell som är centralt belägna i flera av Sveriges betydande städer, stora som små. Från Kiruna i norr till Malmö i söder. Varje hotell har sin unika historia och säregna karaktär, men med en gemensam känsla och alltid med bästa läge.

Elite Hotels är ett helägt familjeföretag som ägs av familjen Chakraborty. Bicky Chakraborty köpte 1980 Stora Hotellet i Örebro som var ett anrikt stadshotell från 1858. Den svenska hotellbranschen var på 80-talet mer inriktade på charmlösa hotell i städernas utkant. Bicky trodde på att återuppliva den anrika stadshotellstraditionen i modernare tappning. Elite omfattar nu flera historiskt intressanta stadshotell i landet, bland annat Knaust i Sundsvall, Mollberg i Helsingborg, Savoy i Malmö och Stadshotellet i Västerås.

Hos Elite är atmosfären sofistikerad men ändå familjär. Här trivs både barnfamiljen, affärsresenären och kompisgänget. Elite strävar alltid efter att erbjuda dig en helhetsupplevelse med fingertoppskänsla för tradition och flärd. Men också för det allra senaste. Elite Hotels är fyllt av överraskningar. Kulinariska fullträffar, takbar och wellness är några exempel.

Som en spegling av hotellbyggnadernas karaktär är varje rum, salong och konferenslokal hos Elite speciell, med sin spännande historia som bokstavligen sitter i väggarna. Elite Hotels är väldigt stolta över sina vackra fastigheter, ofta anrika stadshotell med djärv karaktär och charm, men också med modern arkitektur och tanke.

Redan när du kliver in i lobbyn, möts du av en behaglig designupplevelse. Oavsett prisklass, rumstyp eller hotellpaket kan du bädda ner dig i fluffiga täcken och sköna sängar. Elite tycker att alla ska kunna njuta av långsamma frukostar och sova gott på en lagom, fast eller fluffig kudde som du personligen väljer från hotellets kuddmeny. Bredden av hotellpaket, god mat, konferenserbjudanden och fantastisk service är intressesfären på Elite Hotels. Att bo hos Elite är något annat än att bara ta in på hotell. De vill ge dig en totalupplevelse och förmedla en känsla av tradition, kvalitet och flärd.

Som marknadschef ingår du i Elites ledningsgrupp och förväntas bidra i ledningsarbetet på ett operativt och handlingskraftigt sätt. Marknadschefen rapporterar till VD David Halldén

Organisation och kultur

Elite Hotels-koncernen består av helägda hotell som drivs decentraliserat. Varje hotelldirektör har stort mandat och egna resurser för sälj och ekonomi. Elite Hotels huvudkontor finns på Hälsingegatan 32 i Stockholm. Huvudkontoret består av c: a 30 personer. Dessa supporterar organisationen med centrala processer och strategier inom marknadsföring, försäljning, revenue management, ekonomi, HR och IT. Här finns också kedjans centralbokning för hotellrum samt medlemsservice.

I ledningsgruppen sitter regioncheferna, ekonomiansvarig, försäljningschef, revenue manager och marknadschefen.

Företagskulturen karaktäriseras av frihet under ansvar, familjekänsla, delegering, högt i tak och snabba beslut. Personalomsättningen har historiskt varit mycket låg.