Chief Transformation Officer


Är du en erfaren och inspirerande förändringsledare med ett stort intresse och fingertoppskänsla för utvecklingen inom digital- och datadriven kommunikation? Vi söker Chief Transformation Officer till GroupM som med en utpräglad förmåga att leda förändring, bygga kultur och få människor att växa, kan accelerera den pågående transformationen inom bolaget och ytterligare stärka positionen som en av branschens mest framåtlutade och innovativa mediebyrågrupper.


BAKGRUND OCH NULÄGE

I takt med att marknaden förändras och tekniska och automatiserade marknadsföringsstjänster tar ännu större plats, ställer också mediebyråbranschen om för att bättre kunna komplettera sina erbjudanden med digital expertis, tjänster- och produkter och därigenom skapa bättre värde för sina kunder och deras affär. GroupM har påbörjat sin egen transformation för att kunna möta den här utvecklingen och fortsätta vara en av branschens mest relevanta, framåtlutade och innovativa mediebyrågrupper.

Bland annat har man byggt ett gemensamt ”Center of Excellence” som internt kallas för OneM. OneM är mediebyråkoncernens gemensamamma ”hubb” där digitala produkter och tjänster och expertkompetens utvecklas, men fungerar också som en katalysator för nya tjänster och produkterbjudanden. OneM består idag av ca 100 personer inom områdena MediaBuying, Programmatic&Tech,
(M)platform services, Trading&Partnership samt Xaxis, utvecklingen av digitala produkter.

Idag sker arbetet inom GroupM i tvärfunktionella och agila kundteam där man driver projekten med kund- och projektansvariga från de olika mediebyråerna tillsammans digital och teknisk expertis och mediespecialister från OneM. Genom detta vill man säkerställa att byrån och kunderna får tillgång till marknadens allra bästa och mest framgångsrika, digitala produkter, tjänster och experter inom området och på så sätt hjälper de att optimera sin affär.

OM ROLLEN

Som nästa steg i det här förändringsarbetet ska GroupM rekrytera en affärs- och medarbetarorienterad Chief Transformation Officer som både har ett genuint intresse, kunskap och trovärdighet i digital marknadsföring- och kommunikation både internt och externt på marknaden, men som framförallt drivs av att leda förändring, bygga kultur, få människor att växa inom gruppen. Ambitionen är hög. Utöver arbetet med att ligga i framkant vad gäller moderna digitala tjänster och produkter, behöver man även utveckla en kultur och struktur som möjliggör ett ännu mer agilt sätt att arbeta på, som attraherar de allra bästa talangerna i branschen och som får medarbetarna att vilja stanna och utvecklas inom gruppen.

GroupM söker därför en stark ledare som både kan driva den pågående transformationen, skapa interna synergier och samtidigt forma en inkluderande, modig och möjlighetsorienterad organisationskultur där kunskapsnivån inom datadriven och digital kommunikation fortsätter vara hög och där samspelet mellan byråerna och de olika teamen leder till bättre resultat för kunderna.

I rollen som Chief Transformation Officer har man det övergripande ansvaret för GroupM:s cirka 100 engagerade och duktiga expert och specialister inom respektive område; MediaBuying, Programmatic&Tech, (M)platform services, Trading&Partnership samt Xaxis, utvecklingen av digitala produkter. Man har 5-6 kompetenta direktrapporterande chefer under sig som man stöttar och utvecklar i deras dagliga arbete. I rollen ingår även att ansvara för utvecklingen för digitalbyrån Quisma, dvs den operativa driften med personal, budget och resultatansvar.

Du rapporterar till CEO och ingår i ledningsgruppen för GroupM där även VD för respektive mediebyrå, HR-chef samt CFO ingår.


PROFIL OCH PERSONLIGA EGENSKAPER

- Naturlig och ödmjuk ledarprofil med ett tryggt och stabilt ledarskap samt förmåga att kunna inkludera, engagera och skapa god laganda.
- Beslutsam i ledarrollen med modet att fatta beslut och visa riktning samt skapa tydlighet i organisationen och i teamen.
- Genomförandedriv, beslutskraft och förmågan att leda i förändring kommer vara avgörande.
- En självgående och engagerad person som både kan ställa höga krav och samtidigt utmana och inspirera sina medarbetare.
- Strategisk och analytisk stark men samtidigt ha ett hands-on och operativt driv med förmågan att verkställa och exekvera på strategier.
- Mål- och resultatorienterad med ett tydligt holistiskt perspektiv i förändringsarbetet och ledarskapet.
- Genuint intresse för digital kommunikation och marknadsföring. Du sätter stort värde i att följa med i utvecklingen och rör dig naturligt i externa branschsammanhang.
- Kommersiellt driv och förmåga att bygga och utveckla affärer.


BAKGRUND OCH ERFARENHET

- Gedigen erfarenhet av digital marknadsföring- och kommunikation med erfarenhet sammanhang som tex E-Commerce, digitalt produkt- eller tjänsteföretag eller från byråsidan.
- Erfarenhet och kunskap av att leda förändringsarbete med starkt fokus på ett inkluderande ledarskap, medarbetare och kultur.
- Gedigen förståelse för hur en modern mediebyrås alla delar fungerar och vad som driver tillväxt. Det är en stor fördel om man tidigare arbetat som konsult eller varit köpare av tjänster.
- Gedigen erfarenhet från att leda genom andra samt av att verka i ett komplext sammanhang med många olika motparter.
- Goda kunskaper i svenska och engelska.
- Relevant akademisk utbildning.


Övrigt

Omfattning: Heltid, tillsvidareanställning 100 %.

Tillträde: Så snart som möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid.

För mer information kontakta:

Nusin Cilgin, Seniorkonsult, nusin@wesgroup.se 0709816744

Wuendy Cardenas, Research Manager wuendy@wesgroup.se


OM GROUPM

GroupM är en av Sveriges större mediebyrågrupper och består av Mediacom, Mindshare, Wavemaker och Quisma. Gruppen består av drygt 300 medarbetare som arbetar med kommunikation, mediestrategier, data management, content, konceptutveckling, programmering, business science mm. Bolaget ingår i den globala koncernen WPP med 130 000 anställda 112 länder.