Manager Brand & Go-to-Market


Är du en driven ledare med erfarenhet av att bygga och utveckla varumärkesstrategier där erbjudande, kundsinsikt och kundupplevelse är i fokus. Vi söker en skicklig och erfaren Brand- and Go-To-Market Manager till Telenor Sverige.


Nu rekryterar vi till Telenor en Manager Brand & Go-to-Market. Vi söker en erfaren ledare som drivs av att utveckla och säkerställa varumärkesstrategi genom hela Telenors konsumentaffär med ett starkt fokus på kunderbjudande och kundupplevelse.

ÖVERGRIPANDE UPPDRAGSBESKRIVNING
Efter en nyligen gjord omorganisation ingår rollen Manager - Brand & Go-to-Market i ledningsgruppen för Brand & Commercial och rapporterar till Head of Brand & Commercial. Den här förändringen innebär att Brand- & Go-to-Market blir en tydligare del av Telenors konsumentaffär och ger en större möjlighet att stötta och påverka kunderbjudande och kundupplevelse.

Som Manager Brand & Go-to-Market leder du ett team på 7 personer som består av: Brand strategist, Market Managers och Commercial Engagement managers. Ditt huvudsakliga arbete handlar om att på ett strategiskt och affärsmässigt plan leda och utveckla Brand management för hela Telenor med ett starkt kund- och insiktsfokus och i linje med de affärsmål som finns inom Telenor. Du ansvarar både för varumärkes-roadmap och strategi, samtidigt som du förväntas säkra exekvering genom Go-to-market av både existerande och nya kunderbjudanden på tvärs av hela marknadsmixen dvs Produkt, Pris, Distribution och Kommunikation.

För att lyckas i rollen förväntas det att du arbetar nära verksamheten och affären, där du både stöttar och utmanar övriga organisationer, men samtidigt säkerställer att Telenor agerar i linje med Telenors varumärke och position på marknaden. Telenor är därmed på jakt efter en senior och erfaren ledare som både har en tydlig strategisk- och affärsmässig kunskap och höjd men samtidigt kan vara hands-on i det dagliga ledarskapet och arbetet. Det är viktigt att man är en stark relationsbyggare, för att kunna driva resultat genom andra och forma framgångsrika samarbeten inom organisationen.

Som Manager - Brand & Go-to-Market på Telenor är det viktigt att man har ett värderingsdrivet ledarskap som går hand i hand med Telenors kultur och värderingar.

ÖVERGRIPANDE HUVUDANSVAR
- Leda, utveckla och optimera brand management både strategiskt och operativt i hela verksamheten.
- Driva exekvering av lanseringar och kommersiella projekt.
- Säkerställ att aktiviteter ligger i linje med affärsmål, varumärke och position.
- Övergripande ansvar för att utveckla organisationen med 7 medarbetare.

BAKGRUND OCH ERFARENHET
- Senior erfarenhet av Brand strategy och management där erfarenhet av marknad- och
varumärkesutveckling, kundinsikt och analys är av vikt.
- Erfarenhet av att leda och utveckla arbetet i en kundcentrisk och komplex multibrand- företag med bevisad förmåga att samarbeta effektivt i en matrismiljö kommer vara avgörande.
- Van att arbeta i komplexa miljöer och har förståelse för tvärfunktionella och organisationsstrukturer med många kontaktytor, viljor samt krav- och förväntningar.
- Erfarenhet av att leda större team genom andra kompetenta ledare och chefer är viktigt.
- Erfarenhet att ha arbetat i en miljö med stort affärs- och kundfokus är viktigt.
- Erfarenhet av ledningsgruppsarbete är viktigt.
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska.
- Relevant akademisk erfarenhet.

PROFIL OCH PERSONLIGA EGENSKAPER
- Naturlig och självklar ledarprofil med ett tryggt, stabilt och värderingsstyrt ledarskap.
- Affärs -och resultatorienterad med ett starkt positivt inflytande på Telenors fortsatta tillväxt.
- Lösningsorienterad och resultatdriven.
- Strategisk och analytisk stark men måste samtidigt ha ett hands-on och operativt driv med förmågan att verkställa och exekvera strategierna och planerna med ett systematiskt och strukturerat arbetssätt.
- Förmåga att växla mellan strategi och operativt genomförande.
- Förmåga att bygga relationer, förtroende och tillit inom Telenor gentemot den egna organisationen såväl som ledningsgruppen och externa sammanhang
- Förmåga att hantera många viljor och skapa ett gott samarbetsklimat.
- En framåtdrivande, självgående och engagerad person som både kan ställa höga krav och inspirera sina medarbetare samt skapa engagemang och delaktighet.
- Beslutsam, kommunikativ och tydlig i ledarrollen samtidigt som man bör vara lyhörd.

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidaretjänst på heltid.
Tjänsten tillsätts så snart som möjligt med hänsyn till uppsägningstider.


OM TELENOR

Över hela världen består Telenor av cirka 20 000 anställda och 186 miljoner kunder.

I Sverige täcker bolagets mobilnät 99,9 procent av befolkningen med 2,7 miljoner mobilkunder, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och knappt en halv miljon tv-kunder.

I Telenor Sverige ingår även Vimla, Ownit och Open Universe. Telenor har en årsomsättning på 12,4 Mdr SEK och cirka 1 800 anställda.